Nawigacja

CPA

CPA (ang. Cost Per Action) to stosunek ilości oczekiwanych akcji do kosztów poniesionych na kampanię reklamową. Jest efektywnościowym modelem płatności, dzięki któremu reklamodawca płaci jedynie za konkretną akcję, jaką podejmuje klient. Inaczej mówiąc, reklamodawca płaci tylko za to, co mu przynosi zysk. Działania klientów, które są pożądane, to na przykład zapisanie się do newslettera, kliknięcie w reklamę, link, czy w końcu zakup produktu. Reklamujący swoją firmę czy produkt płaci tylko za efekty reklamy, a nie za samo jej wyświetlanie. CPA ułatwia więc znacznie planowanie budżetu na kampanie reklamowe. Zakładając określone cele do osiągnięcia, można dość dokładnie oszacować koszty kampanii reklamowej. Ponadto, w razie nieudanej kampanii, reklamodawca nic nie traci, bo nie płaci za same wyświetlenia. Mimo braku oczekiwanych efektów, świadomość odbiorców o istnieniu marki wzrasta. 

 

Rodzaje modeli CPA

W zależności od rodzaju akcji podejmowanej przez klienta, wyróżnia się kilka modeli CPA:

  • CPL czyli cost per lead – płaci się za kontakt do użytkownika po wypełnieniu przez niego formularza kontaktowego i podaniu adresu e-mail;
  • CPD czyli cost per download – płaci się za pobranie reklamowanego pliku;
  • CPS czyli cost per sale – płaci się za sprzedanie produktu;
  • CPC – czyli cost per click – płaci się za kliknięcie w baner lub link reklamowy;
  • CPV – czyli cost per view – płaci się za obejrzenie reklamy video;