Nawigacja

Dropshipping

Dropshipping jest modelem logistycznym sprzedaży internetowej. Chodzi o przeniesienie procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rolą sklepu jest zbieranie zamówień i przesłanie ich do dostawcy, zajmującego się realizacją wysyłki do klienta. Podobnie jak w handlu detalicznym, sprzedawca osiąga tu zyski z różnicy między ceną hurtową a detaliczną. Dropshipping to dobre rozwiązanie dla mniejszych sklepów, sprzedających towar w mniejszych ilościach, które nie mają ochoty zamrażać środków na masowe zamawianie zapasów od dostawców lub nie chcą też wydłużać procesu realizacji zamówień poprzez komasowanie ich. Dropshipping jest także używany często w przypadku towarów mających duże rozmiary. Na przykład budynek ze stali, po pobraniu przez sprzedawcę depozytu, jest dostarczany bezpośrednio na plac budowy nabywcy.

 

Zalety i wady dropshippingu

Przede wszystkim dropshipping ma dwie, główne korzyści. Pierwsza to brak odgórnej potrzeby lokowania pieniądza w towarze, a druga to regularny przepływ środków pieniężnych. Inne korzyści to między innymi pozbycie się problemów magazynowych w przypadku zwrotu towaru, który jest odsyłany od klienta oraz zmniejszenie kosztów ochrony i transportu mienia, szybkość dostawy, możliwość skoncentrowania się na innych ważnych aspektach działalności, a także płatność za towar na drodze sklep – hurtownia odbywająca się dopiero po zapłaceniu przez klienta za kupiony towar. Wadą dropshippingu jest zaś utrata pewności przez sklep, że każde zamówienie zostanie na pewno zrealizowane w czasie, jaki sklep gwarantuje. Przykładowo, może nie dojść do realizacji zamówienia, jeśli sprzedający prosi o wysyłkę z hurtowni, a dany produkt jest już wyprzedany. Problem ten można rozwiązać poprzez dobrą, symultaniczną komunikację z dostawcami. Inna wada dropshippingu to ograniczenie możliwości brandingu oraz oznakowania paczek, jak również ograniczone możliwości kontaktu z klientami.