Nawigacja

E-commerce

E-commerce to pochodzące z języka angielskiego określenie handlu elektronicznego, czyli sprzedaży w internecie. Handel elektroniczny polega oczywiście na zawieraniu transakcji związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, które są realizowane elektronicznie, dzięki nowoczesnym technologiom i telekomunikacji. Początkowo internet służył tylko i wyłącznie do komunikacji, ale już w 1979 roku możliwe było zrobienie pierwszych zakupów online. Znaczenie sklepów internetowych wzrosło gwałtownie w 1992 roku, po tym jak w USA zniesiono zakaz używania internetu do celów komercyjnych. E-commerce najbardziej jednak zyskało na znaczeniu około 2000 roku. Obecnie istnieje całe mnóstwo sklepów internetowych, a kupić przez internet można niemal wszystko – nawet jedzenie czy leki. 

Zalety i wady handlu elektronicznego

Handel elektroniczny niesie ze sobą zalety zarówno dla sprzedawców, jak i dla klientów. Sprzedawcy nie muszą ponosić ogromnych kosztów związanych z wynajmem powierzchni, to znaczy budynków lub ziemi pod budowę budynku sklepu. Wystarczy im pomieszczenie na magazyn, w którym składowane i przygotowywane do wysyłki dla klientów są produkty. Dla sprzedawców liczą się również szybkie płatności, dzięki czemu nawet już po chwili mają pieniądze na koncie. Dla klientów niewątpliwą zaletą handlu elektronicznego jest wygoda, bo można zrobić zakupy bez wychodzenia z domu. Zaletą jest także ogromny wybór produktów. W internecie łatwiej jest znaleźć produkt, który będzie najbardziej odpowiedni, podczas gdy aby znaleźć ten produkt tradycyjnie, trzeba by było odwiedzić kilka, a może i kilkanaście różnych sklepów. Ecommerce nie jest jednak też bez wad. Z normalnego sklepu przynosi się od razu zakupy do domu, a kupując w internecie trzeba czekać na dostawę, która trwa od kilku do nawet kilkunastu dni. Ponadto w internecie można sugerować się jedynie opisami i zdjęciami produktów – nie można ich dotknąć i obejrzeć z bliska tak jak w sklepie stacjonarnym.

 

Jak założyć sklep internetowy?

Sklep internetowy jest niezłym pomysłem na biznes i wiele osób próbuje swoich sił w tej branży. Założenie sklepu internetowego jest stosunkowo proste. Trzeba jednak się do tego przygotować. Po pierwsze trzeba mieć pomysł i wiedzieć, co chce się sprzedawać i komu. Trzeba też wymyślić nazwę i stworzyć stronę sklepu. Oczywiście trzeba także pamiętać o założeniu działalności gospodarczej – wystarczy nawet jednoosobowa. Kolejna sprawa to produkty. Trzeba znaleźć dostawców, podpisać z nimi umowy i znaleźć miejsce na magazyn, chociaż można też trzymać produkty w domu. Następnie niezbędne jest sfotografowanie w odpowiedni sposób produktów oraz stworzenie ich opisów, które będą zawierały wszystkie niezbędne informacje o produkcie oraz zachęcały do zakupu. Należy także wybrać, jakie metody płatności i sposoby dostawy będą możliwe w sklepie. Następnie pozostają już tylko i aż działania marketingowe, zarówno na stronie sklepu, jak i poza nią, pozycjonowanie, social media oraz cała obsługa klientów – odpowiadanie na wiadomości, pytania, przyjmowanie i wysyłanie zamówień, etc. Nie można także zapominać o obowiązkach związanych z prowadzeniem działalności – wszystkie opłaty czy księgowość. Założenie sklepu jest więc proste, ale prowadzenie już niekoniecznie, dlatego decyzja musi być dobrze przemyślana. Pamiętaj, że jeśli chcesz przemyślany sklep internetowy – możesz się ze mną skontaktować a pomogę ci taki stworzyć.