Nawigacja

Infografika

Infografika to skrócona nazwa grafiki informacyjnej. Jest to wizualizacja informacji w sposób graficzny, zaprojektowana w taki sposób, by była zrozumiała, jasna i przystępna dla odbiorcy. Proces tworzenia infografiki to wizualizacja danych, projektowanie danych bądź architektura informacji. Priorytetem jest przejrzystość przekazu – infografika ma przyciągnąć i przykuć uwagę odbiorcy i dać mu możliwość jak najszybszego zapoznania się z jej zawartością. Infografika stała się popularna dzięki rozwojowi mediów. Dzięki wielu dostępnym i prostym w obsłudze narzędziom, infografiki może tworzyć każda osoba mająca komputer. Chętnie korzystają z nich więc dziennikarze, blogerzy, a nawet wielkie korporacje do pokazywania statystyk czy reklamy. Najprostszym przykładem infografiki są mapy pogodowe stosowane w telewizyjnych prognozach pogody. 

Wyższość infografiki nad tekstem

Zarówno infografika, jak i tekst mają podobne zadanie – przekazanie w odpowiedni sposób informacji odbiorcom. Jednak dziś infografika zaczyna przewyższać tekst. Ludzie przeglądając internet chcą znaleźć to, czego szukają jak najszybciej. Łatwiej więc odfiltrować to, co niepotrzebne i znaleźć to, czego się szuka. Na Facebooku zauważalna jest zdecydowanie większa popularność postów z grafiką niż z samym tekstem. Infografika umożliwia przekazanie wielu danych na niewielkiej powierzchni i ułatwia odbiorcy ich porównywanie. Nie da się ukryć, że wzrok jest najważniejszym dla ludzi zmysłem, dlatego kładziony jest nacisk na wykorzystanie jego możliwości. Jednak kiedy czyta się tekst, mózg  musi wykonać ogromną pracę, aby można było go zrozumieć, a w przypadku infografiki tej pracy ma dużo mniej, co sprawia, że jest ona łatwiejsza do zrozumienia.