Nawigacja

Mapa cieplna

Hot mapa, mapa ciepła lub też z języka angielskiego heatmap, to metoda prezentacji w sposób graficzny danych na temat zachowania użytkowników na stronie. Wykorzystując różne odcienie kolorów zostają na screenie strony zaznaczone obszary, które są odwiedzane przez użytkowników. Można więc zobaczyć, w które zakładki najczęściej wchodzą oraz co najczęściej klikają. Zazwyczaj za pomocą koloru czerwonego oznaczane są najpopularniejsze obszary na stronie internetowej, a inne kolory (żółty, niebieski czy zielony) oznaczają te miejsca, które są popularne w mniejszym i najmniejszym stopniu. Mapa cieplna pozwalają na zbadanie, które obszary strony cieszą się zainteresowaniem, a które niekoniecznie, dzięki czemu właściciel strony może dowiedzieć się, nad którymi elementami strony trzeba jeszcze popracować, aby także zainteresowanie użytkowników zyskały. 

 

 

Hotmapa a mapa kliknięć i eye tracking

Hot mapy są często mylone z mapami kliknięć i eye trackingiem. Mapa cieplna to nie jest zwykła mapa kliknięć. Są złożonym sposobem prezentacji wyników takich badań, jak click tracking, czyli kliknięcia, scroll tracking, czyli przewijanie strony oraz attention tracking, a więc badanie elementów, które przyciągają użytkowników. Eye tracking zaś to zupełnie co innego, bo śledzenie ruchu gałek ocznych w celu zbadania, na co zerkają użytkownicy. Takie badanie przeprowadza się za pomocą specjalnych okularów lub monitów, które wykrywają położenie wzroku użytkownika. Ich wyniki tylko obrazuje się w postaci mapy cieplnej.