Nawigacja

Nagłówki

Nagłówki to jedne z najważniejszych elementów struktury strony, a przede wszystkim tekstu. Zapisywane są w kodzie html za pomocą znaczników <h1> </h1>, <h2> </h2>, aż do <h6> </h6>. Każdy rodzaj nagłówka pełni konkretną funkcję. H1 to znacznik tytułów stron, tekstów, wpisów czy kategorii. Jest najważniejszym nagłówkiem ze wszystkich. Pozostałe nagłówki, od H2 do H6 to są kolejne podtytuły. Najczęściej do podtytułów używa się nagłówków H2 i H3. Pozostałe nagłówki, od H4 do H6 są używane znacznie rzadziej. Nagłówki poprawiają czytelność tekstu, jego przejrzystość oraz pozwalają zaznaczyć ważne treści i dzielą tekst na powiązane ze sobą tematy.

 

Nagłówek H1 – dlaczego jest najważniejszy?

Nagłówek H1 oznacza wszelkie tytuły tekstów i stron. To on ogólnie nakreśla, o czym jest artykuł, czy strona. Jest pierwszym elementem widocznym dla użytkownika. Musi być odpowiednio sformułowany, aby zachęcił użytkownika do przeczytania całego tekstu lub wejścia na stronę. Zwykle jest tak, że 10 osób czyta nagłówek, 8 wstęp do tekstu, a cały tekst już tylko dwie. Nagłówek H1 jest także elementem widocznym w udostępnionym linku do strony i to od niego zależy, czy użytkownicy klikną i wejdą na stronę. Musi więc być odpowiednio sformułowany, zachęcająco, chwytliwie, ale też zgodny z treścią strony lub tekstu, do którego przekierowuje. Często w internecie obserwujemy zjawisko tak zwanych clickbaitów, czyli nagłówków bardzo chwytliwych, po kliknięciu  w które lądujemy na stronie, na której mamy tekst nie mający z nim zbyt wiele wspólnego. To denerwuje i sprawia, że szybko opuszczamy stronę. Clickbait jest chwytliwy, ale wręcz ogłupiający, a to raczej odpycha. Nagłówki H1 są również bardzo istotne dla pozycjonowania strony. W wynikach wyszukiwania również widoczny jest przede wszystkim nagłówek, a dopiero pod nim meta opis. Samo znalezienie się strony na pierwszej stronie wyników wyszukiwania to nie wszystko. Co z tego, że będzie ona widoczna, jak mało kto kliknie w kiepski nagłówek? Nagłówki są także odczytywane przez wyszukiwarki, które dzięki nim ustalają, o czym jest strona. W nagłówku powinno znajdować się podstawowe słowo kluczowe.

 

Zalety stosowania podtytułów

Podtytuły przede wszystkim rozdzielają tekst na części, które dotyczą tematu artykułu, ale poruszają odrębne kwestie. Czyni to artykuł czytelniejszym i bardziej przejrzystym. Użytkownikowi szukającemu konkretnej informacji, podtytuły pomagają ją znaleźć, gdyż może zatrzymać się i przeczytać tylko ten akapit tekstu, w którym znajdują się poszukiwane przez niego informacje, a tego już dowiaduje się właśnie z podtytułu. W podtytułach również warto umieszczać słowa kluczowe. Podtytuły pozwalają uporządkować tekst, dodają estetyki i klarowności. O wiele przyjemniej czyta się taki tekst. Podtytuły pozwalają również wyeksponować najważniejsze informacje. Odpowiednio oznaczone podtytuły lub też śródtytuły, są również bardzo istotne dla wyszukiwarek i wpływają również na pozycjonowanie strony.