Nawigacja

RWD

RWD to skrót od Responsive web design, co w wolnym tłumaczeniu oznacza design responsywny. Polega on na projektowaniu strony w taki sposób, by doświadczenie użytkownika było na najwyższym poziomie, niezależnie od urządzenia, na jakim wchodzi na stronę. Dziś w dobie urządzeń mobilnych, ważne jest dostosowanie stron również do tych urządzeń i nie chodzi tu tylko o sam wygląd strony i poruszanie się po niej na małym ekranie urządzenia, ale także o to, by strona dobrze prezentowała się zarówno w orientacji poziomej, jak i pionowej, gdyż urządzenia mobilne możemy trzymać w różnych pozycjach dlatego warto projektować strony w gridzie o którym już pisałem tutaj. RWD nie polega tylko na dodaniu odpowiedniego fragmentu kodu i stworzeniu dwóch wersji strony internetowej. Wymaga także zwrócenia uwagi na UX, czyli doświadczenia użytkownika.

 

Zasady RWD

Dziś w internecie obserwuje się wręcz nadpodaż treści. Jeśli więc strona będzie niewygodna dla użytkownika i nie będzie dobrze wyglądała, użytkownicy szybko z niej wyjdą i będą wchodzić na inne. Dlatego ważne jest, by projektować strony zgodnie z zasadami RWD, a więc:

uwzględnieniem typografii i układu treści – czytanie na smartfonie nie powinno męczyć, więc trzeba zadbać o wielkość czcionki, odstępy czy o samą długość          tekstów;

dostosowaniem pól formularzy – formularze kontaktowe czy okno newslettera musi być dostosowane do smartfonu, bo o ile myszką łatwo kliknąć na komputerze, o tyle palcem niełatwo trafić w mikroskopijne okienko;

ułatwieniem dostępu do menu – na smartfonie przyda się tzw. „pływające menu”, by użytkownik nie został odcięty od nawigacji przy czytaniu długiego tekstu;

Nie da się oddzielić RWD od brandingu bądź strategii marki. RWD jest tego częścią. Jeśli strona będzie niewygodna, mało osób na nią będzie wchodziło, a co dopiero korzystało z produktów, usług czy treści. Ponadto dostosowanie do urządzeń mobilnych jest także czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarki.