Nawigacja

SaaS

SaaS to skrót od angielskiego Software as a Service, co oznacza oprogramowanie jako usługa. Jest to model, który polega na dostarczaniu klientowi usługi w postaci dostępu zdalnego do określonych funkcji oprogramowania. Nie ma przy tym tutaj konieczności instalowania żadnych dodatkowych programów przez klienta na jego komputerze, a to dlatego że wszystkie potrzebne informacje i dane  są umieszczone w chmurze. Za wszystko, począwszy od infrastruktury, przez oprogramowanie po dane czy sprzęt odpowiedzialny jest dostawca usługi. Po podpisaniu umowy z klientem zapewnia on dostępność, a także bezpieczeństwo danych klienta oraz oprogramowania. Dziś istnieje wiele systemów CMS, które działają w oparciu o model SaaS. Dla kogo jest ten model? To najlepsze rozwiązanie dla mniejszych lub większych sklepów internetowych. Całość procesu jest bardzo prosta i nie wymaga umiejętności programowania. Wystarczy wybrać kolory na stronie czy jej szablon.

 

Zalety i wady modelu SaaS

Model oprogramowania jako usługi ma sporo zalet, ale także i wad. Przede wszystkim największą zaletą jest łatwość uruchomienia wszystkiego i łatwość obsługi strony i zarządzania nią, bez potrzeby posiadania umiejętności programistycznych. Sporą zaletą SaaS są także stosunkowo niewysokie koszty początkowe. Klient ma także stały dostęp do najnowszych wersji oprogramowania. Jeśli zaś chodzi o wady, to przede wszystkim jest to brak prawa własności czy ograniczone możliwości personalizacji strony. Niestety bardzo dużą wadą tego oprogramowania jest także to, że nie ma możliwości przeniesienia strony na inny serwer lub hosting.

 

Przykłady modelu SaaS

Typowe przykłady modelu oprogramowania jako usługi są wszelkie narzędzia biurowe, takie jak Microsoft Office, kalendarze czy poczty mailowe. W przypadku poczty mailowej użytkownicy logują się na swoje konta za pomocą adresu i hasła przez internet na swoim komputerze lub urządzeniu mobilnym, jednak oprogramowanie poczty znajduje się u jej dostawcy, który przechowuje wszystkie dane i wiadomości użytkownika, do których ten ma dostęp na własnym komputerze za pośrednictwem internetu. To jednak przykłady tego typu bezpłatnych usług. Istnieje jednak również wiele płatnych, dedykowanych dla przedsiębiorstw, np. aplikacje umożliwiające zarządzanie relacjami z klientami, dokumentami czy planowanie zasobów, finansów i działań firmy.