Nawigacja

Testy A/B

Testy A/B to testy polegające na pokazywaniu użytkownikom dwóch lub więcej wersji różnego rodzaju treści. Mogą to być reklamy, maile, a nawet całe strony internetowe. Pozwalają one na zidentyfikowanie wersji najlepszej. Często różnice między testowanymi wariantami są drobne. Na przykład mogą różnić się jedynie nagłówkiem, obrazkiem czy tekstem. Testować można jednak nawet całkowicie różniące się elementy. Wariant A  w teście A/B stanowi oryginalną wersję, a wariant B tą, która jest do niej porównywana. Przeprowadzanie testów A/B nie jest takie proste, jak się wydaje, ale też nie należy do bardzo trudnych rzeczy i warto poświęcić trochę czasu na przetestowanie i wdrażanie sprawdzonych rozwiązań.

Jak przeprowadzać testy A/B?

Testy A/B zwykle są wykonywane na stronie, czyli „on site”, ale mogą też być wykonywane poza nią „off site”. W przypadku ecommerce, testy „on site” obejmują na przykład karty produktów, strony docelowe czy formularze płatności. Można je również przeprowadzić dla aplikacji. Testy przeprowadzane poza stroną zaś dotyczą różnych rodzajów reklam, e-maili, powiadomień, postów w mediach społecznościowych i innych. Testy należy przeprowadzać w tym samym czasie i na tej samej próbie. Pierwszy etap testów to analiza, podczas której należy określić co i po co chcemy testować. Trzeba wybrać to, co jest istotne dla naszego sukcesu i zysku, a nie działa prawidłowo. Po określeniu celu trzeba stworzyć hipotezy, polegające na ocenie dlaczego coś nie działa tak jak powinno i jak to można naprawić. W następnym kroku trzeba stworzyć ostateczne prototypy do wdrożenia, a ostatni krok to już kodowanie i testowanie. Najpierw trzeba obliczyć wielkość próby, czyli liczbę wejść, przy której można stwierdzić, że dane założenie spełnia swoją rolę. Później wystarczy wybrać odpowiednie narzędzia, najczęściej edytor www i rozpocząć testy. Po zakończeniu testu trzeba przeanalizować wyniki, dzięki którym można albo wdrażać zmiany, których wyniki były najlepsze, albo formułować nowe hipotezy do kolejnych testów. 

 

Które elementy karty produktu warto przetestować w sklepie internetowym?

W sklepie internetowym najważniejszym elementem z perspektywy klienta jest karta produktu. To na niej warto się najbardziej skupić przeprowadzając testy A/B. Przede wszystkim warto testować sam tytuł strony eksperymentując z nazwami marek, produktów itp. W sprzedaży internetowej bardzo istotne są zdjęcia produktu, gdyż tylko tak klienci mogą zobaczyć dany produkt. Warto więc poświęcić trochę czasu na testowanie zdjęć. Przyda się na pewno przetestowanie ich wielkości, różnych ujęć czy nawet umiejscowienia na stronie.  Równie ważny jak zdjęcia, jest opis produktu, gdyż tylko w ten sposób klienci mogą dowiedzieć się wszystkiego o danym produkcie. Warto przygotować sobie kilka wersji opisów i przetestować je. Nie ma chyba nikogo, kto robiąc zakupy nie zwróciłby uwagi na cenę. Dlatego jest ona kolejnym elementem wartym przetestowania. Nie chodzi tu o jej wysokość, ale sposób jej podania – kolor, rozmiar, położenie na stronie, a także to, co znajduje się obok ceny.

Wiele produktów sprzedaje się w różnych wariantach, na przykład ubrania mają różne rozmiary, kolory czy długość. Warto więc także testować opcje wyboru różnych wariantów produktu – ich lokalizacja, wielkość, łatwość wyboru itd. Bardzo ważne dla klientów są również informacje związane z płatnościami i dostawą. Warto testować tutaj różne możliwości płatności, chodź najlepiej dać największy wybór dla klienta moim zdaniem. Nie możesz zapomnieć oczywiście o przyciskach CTA. W sklepie internetowym są to takie rzeczy, jak: „dodaj do koszyka” czy „kup teraz”. Powinny one wyróżniać się na tle innych elementów strony i rzucać się klientom w oczy. Warto więc testować wielkość, kolory i lokalizację tych przycisków w sklepie. Kolejną istotną rzeczą jest możliwość oceny i wystawienia opinii o produkcie i sprzedawcy.Jest to bardzo pomocne, bo dobre opinie klientów mogą przyciągnąć kolejnych, a wysokie oceny zaświadczyć o jakości produktu. Warto testować różne warianty wystawiania ocen i pisania opinii, aby było to jak najprostsze. W sklepie internetowym często stosowanym chwytem marketingowym są elementy tworzące poczucie pilnej potrzeby. Są to wszelkie tykające zegary, informacje o kończącym się czasie na zakup, limicie produktu czy czasie promocji. Warto testować te elementy, by sprawdzić, które najlepiej zadziałają na klientów.