Nawigacja

Yandex

Yandex jest jedną z istniejących wyszukiwarek internetowych. Jest to rosyjska wyszukiwarka, która powstała w roku 1997 i jest dostępna pod adresem https://yandex.ru albo w wersji międzynarodowej https://yandex.com. W Rosji, a więc macierzystym kraju, wyszukiwarka ta jest nawet bardziej popularna od samego Google, które jest najpopularniejszą wyszukiwarką na całym świecie. Na rosyjskim rynku Yandex posiada nawet około 50% udziałów. Bardzo ciekawy jest także fakt, że wyszukiwarka ta zajmuje czwartą pozycję wśród wszystkich najpopularniejszych w tym kraju stron, a także jest piątą wśród najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie po oczywiście Google, ale też Bingu czy Yahoo. Właściciele wyszukiwarki Yandex celują także w rynek ukraiński, kazachski, turecki czy białoruski. Podobnie jak Google, wyszukiwarka Yandex dostarcza użytkownikom także inne usługi poza wyszukiwaniem, takie jak poczta mailowa, mapy, tłumacz czy nawet własną przeglądarkę internetową.

Yandex Metrica jest narzędziem dodatkowym, uznawanym nawet za konkurencyjne dla Google Analytics. Jego działanie jest podobne do Google Analytics – pozwala uzyskać szczegółowe statystyki dotyczące ruchu na stronie, użytkowników i konwersji. Jednak jego możliwości są jeszcze większe niż Google Analytics. Daje ono możliwość obejrzenia całej sesji konkretnego użytkownika oraz generowania heatmap pokazujących, w co użytkownicy klikają. Możesz także zobaczyć, dokąd użytkownicy przewijają stronę czy też gdzie się zatrzymują wypełniając formularze na stronie. Yandex Metrica możesz podłączyć do swojej strony na 3 sposoby.

 

Podłączenie Yandexa do naszego sklepu internetowego przez kod html

Po założeniu konta na stronie metrica.yandex.com musisz wypełnić pola 
w menu konfiguracji narzędzia odpowiednimi informacjami i kliknąć przycisk „Create tag”. Po wykonaniu tych czynności wyświetli się kod, który trzeba wkleić do kodu źródłowego witryny. Ręczne dodanie kodu w edycji szablonu jest możliwe, jeśli znasz choć trochę HTML. Jeśli nie; możesz poprosić o pomoc programistę. W plikach szablonu strony musisz znaleźć plik header.php oraz miejsce jego zamknięcia tak jak w przypadku Google Analyticsa czy Piksela Facebooka. Tag narzędzia trzeba wkleić między <head> a </head>.

 

Instalacja przez Wtyczkę w WordPressie

W WordPressie możesz też zainstalować Yandex Metrica za pomocą wtyczki. Najpierw musisz znaleźć i zainstalować wtyczkę Yandex Metrica autorstwa Mustafa Uysal. Następnie wtyczkę musisz włączyć i znaleźć zakładkę „ustawienia”, a tam wybrać Yandex Metrica. Wyświetli się wtedy panel, w którym możesz dodać kod narzędzia do swojej strony na dwa sposoby. Klikasz „Click Here to getting confirmation code”, logujesz się do konta 
i musisz zezwolić wtyczce na dostęp do danych. Potem podajesz kod i klikasz „Safe”. Po zalogowaniu się na konto Yandex Metrica znajdziesz tam numer usługi. Klikasz ‘basic mode” i wklejasz numer do odpowiedniego okienka, 
po czym klikasz przycisk „save”.

 

Heatmap, scroll mapa, klikmapa

Narzędzie Yandex Metrica umożliwia wygenerowanie tak zwanych map ciepła, czyli heatmap oraz scrollmap czy klikmap. Heatmap to obraz strony, na którym oznaczone są miejsca klikane przez użytkowników. Kolory są zimniejsze i cieplejsze, a im cieplejszy kolor, tym większa jest ilość kliknięć w oznaczonym miejscu. Scroll Mapy dostępne są dla wszystkich podstron witryny. Możesz więc zobaczyć dokąd użytkownik przewija stronę podczas jej przeglądania. To o wiele bardziej zaawansowane możliwości niż w Google Analytics, które pokazuje tylko tak zwane link mapy, z których możesz dowiedzieć się, w jakie odnośniki na stronie klika użytkownik.

 

Sesje użytkowników / Session Replay

Narzędzie Yandex Metrica umożliwia wygenerowanie tak zwanych map ciepła, czyli heatmap oraz scrollmap czy klikmap. Heatmap to obraz strony, na którym oznaczone są miejsca klikane przez użytkowników. Kolory są zimniejsze i cieplejsze, a im cieplejszy kolor, tym większa jest ilość kliknięć w oznaczonym miejscu. Scroll Mapy dostępne są dla wszystkich podstron witryny. Możesz więc zobaczyć dokąd użytkownik przewija stronę podczas jej przeglądania. To o wiele bardziej zaawansowane możliwości niż w Google Analytics, które pokazuje tylko tak zwane link mapy, z których możesz dowiedzieć się, w jakie odnośniki na stronie klika użytkownik.

 

Użytkownicy

W Yandex Metrica masz także zakładkę „Użytkownicy”, w której narzędzie tworzy zestawienie użytkowników twojej strony wraz z informacjami o nich. Możesz odfiltrować sobie poszczególne grupy użytkowników. Narzędzie ma zapisane tak zwane „Quick Segments” czyli szybkie filtry umożliwiające zobaczenie na przykład użytkowników pod względem ilości odbytych sesji, nowych użytkowników w czasie 7 dni, użytkowników korzystających z telefonów lub tabletów czy trafiających na stronę z reklam. Inne filtry możesz ustawiać dowolnie ręcznie. Wszystkie informacje o danym użytkowniku możesz przejrzeć po kliknięciu w niego. Narzędzie pokaże ci całą historię jego pobytu na stronie, datę, źródło i cały przebieg, a więc wszystko, co robił. Możesz zobaczyć, kiedy dany użytkownik trafił na twoją stronę po raz pierwszy, więc będziesz wiedział, którzy użytkownicy są stali, czyli zaglądają regularnie.